El panòptic

La lucha desde dentro y contra la Prisión, reformatorios, centros psiquiátricos, manicomios. Videovigilancia y técnicas de seguimiento y control. Represión contra el movimiento libertario. Situación de l@s menores, represaliad@s, pres@s, excluíd@s...
Avatar de Usuario
Chimaera monstrosa
Mensajes: 3070
Registrado: 14 Ago 2004, 17:37

El panòptic

Mensaje por Chimaera monstrosa » 20 Feb 2016, 18:31

El filòsof francés Michel Foucault va cridar l'atenció sobre un dispositiu disciplinari designat per els seus formuladors com "panòptic" -allò que tot ho veu-. -Tal i com diu wikipedia:

"El panóptico es un tipo de arquitectura carcelaria ideada por el filósofo utilitarista Jeremy Bentham hacia fines del siglo XVIII. El objetivo de la estructura panóptica es permitir a su guardián, guarnecido en una torre central, observar a todos los prisioneros, recluidos en celdas individuales alrededor de la torre, sin que estos puedan saber si son observados."

El panòtic apareix a la pressó, a l'escola, a la fàbrica i en qualsevol espai públic on puga desenvolupar-se un moviment cívic. Pose imatges -algunes de llocs propers a on visc- per mostrar l'omnipresència del panòptic que ajudat de les noves tecnologies canvia d'aspecte però no de funció.

https://goo.gl/photos/h8Y7YjnWHGDa5tuw9

Responder