El teu comentari m'ha animat a compartir una reflexió que fa temps que porte pensant. Personalment, pense que és estúpid creure que, tot acte que no signifique convertir-se en caçadors-recol·lectors "de la nit al matí", haja de ser sinònim de tota una allau de crítiques, acusacions, i menyspreus. És més, tindre com a referència una forma concreta d'existència (idealitzada o no), com a únic objectiu per a esdevindre lliure, és estúpid.Kri escribió:al hablar de tomar una postura más moderada de primitivismo me refería a no necesariamente volver a ser cazadores-recolectores o cultuas tribales. Quizás hay algún punto medio en el que el ser humano pueda desarrollarse de manera libre.
El quid de la qüestió és fer una anàlisi rigorosa de què motiva i què implica cada fenòmen de la nostra vida. Però encarar-ho com una cosa personal, i no com un compte que hem de rendir a una ideologia que tot ho sap. I en base a això, decidir quin camí emprendre i quin horitzó marcar-se en cada moment per tal d'evitar conductes autoritàries, de dominació, destructives, etc... i reforçar les que considerem beneficioses. Cadascú sap el ritme que es marca i el motiu d'eixe ritme. Així que menys judicis inquisidors, i comencem a confiar en el criteri propi de les persones que pretenen un canvi.
Però establir, així de primeres, que per a ser lliures caldria simplement dedicar-nos a caçar i recol·lectar, i ja està, doncs no. Perquè el reduccionisme crea fàcilment fanatismes absurds (valga la redundància).
Estic d'acord amb bona part d'allò que se sol conèixer com "primitivisme". Sols afegiria que tot aquell que es crega en autoritat de dictar com s'ha d'efectuar el canvi personal, o tot aquell que és aficionat als examens de control de coherència ideològica, o tot aquell que pretenga fer d'una manera de caminar cap a una existència més alliberada (com és, al meu criteri, el primitivisme), un dogma, se'n vaja ben lluny de mi.
Això no lleva que a l'hora de fer estudi i reflexió de l'estat de les coses, no hàgem de ser profundament crítics. Compte, "crítics", que no anti-tot perquè sí. Perquè eixa és l'altra, habitualment, els contraris al primitivisme acostumen a acusar aquest corrent basant-se en interpretacions fanàtiques, o al·legant un presumpte immobilisme, etc.
He mesclat un poc alguns temes, però així és com m'han eixit.